Det är bråda dagar för kosmetikabranschen. Boomen med ekologisk hudvård och naturlig hudvård är här i allra högsta grad och i vissa fall verkar det som om de stora drakarna (företagen som kapitaliserat miljarder genom åren på hudvårdsprodukter) får panik. Jag kan se det framför mig. Scenariot på det STORA hudvårdsföretaget. Hur den kostymdraperade ledningsgruppen av 55 – åriga gubbar stormar in på måndagsmötet med vilt uppspärrande ögon och VRÅLAR åt marknadschefen att ”nu är det f-n i mig hög tid att hänga på den här trenden med naturlig hudvård!”. Och hur sedan marknadschefen i sin tur liksom sväljer panikångesten, tar hissen ner till produktchefen och VRÅLAR att nästa hudvårsserie minsann ska krängas och marknadsföras som naturlig eller ja, helst ekologisk.  Och hur produktchefen i sin tur kliar sig i huvudet och tänker: ja, hur f-n löser vi det här?

LDB, ett relativt stort företag som sysslar med hudvård, tyckte säkert att de löste problemet på ett finurligt sätt med sin ”nya” hudvårdsserie LDB ECO. Och håll i er nu. För denna serie, som består av två bodylotions vid namn LdB Lotion with Pomegranate för normal hud och LdB Lotion with Olive & Shea för torr hud,  innehåller hela 80% ekologiska ingredienser. Detta enligt en certifiering av LDB själva.

Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta åt det här. Jag har primärt valt att skratta. För det är ju ganska dumt i huvudet hela saken. På Lipglossbitch, en av mina favoritbloggar för skönhetsprodukter, har man diskuterat denna nyhet fram och tillbaka  och vissa tycker det är horribelt av LDB medan andra tycker att det är en ”ärlig” marknadsföring där företaget i alla fall gör ett försök att bli mer ”naturliga”.

Personligen tycker jag det är strunt. För det första är det 80%-iga ekologiska innehållet värt mindre än ett löfte från Thorsten Flink. Varför? Jo, för att denna bodylotion med all säkerhet består till 70% av vatten och att dessa procent  räknas som ekologiska procent i marknadsföringen. För att sen boosta upp värdet till 80% behöver företaget i princip bara stoppa ner en påse ekologiskt  te – i vattnet, låta det dra en stund och så vips, så har vi den ”ekologiska” hudvårdsprodukten.

Tro mig, jag VET att det går till sådär för jag har vänner som jobbat med exakt dessa metoder hos både större och mindre hudvårdsföretag. Att LDB dessutom är dumma nog att marknadsföra sina egna produkter men sin EGEN certifiering samtidigt som de skrattretande nog påstår sig vilja gå i frontlinjerna för en mer ekologisk hudvård visar bara att de inte skäms för att pissa sina kunder rakt i ansiktet och skratta hela vägen till banken.

Annonser