1. Grönt te i mängder.
En kopp grönt te är faktiskt inte illa. Själv är jag en inbiten morronsucker för kaffelatte men på kvällarna så är det grönt te som gäller. Teet innehåller massor av snälla antioxidanter som skyddar din hud mot fria radikaler och …ja, struntsamma; tro mej på mitt ord, grönt te är MUMMA för din hud helt enkelt.

2. Ät fett – av rätt sort. 
Huden måste ha fett. Utan  blir den torr och sträv som sandpapper. En ekvation som är svår att få ihop med smal rumpa och platt mage. Har själv glömt det här när jag losat vikt och sen stått och bölat framför spegeln för att min ansikte har liknat en gammal sjökaptens akneärriga nuna.
Lösningen? Ät fett av rätt sort. Dvs fett som innehåller omega-3 fettsyror och hög andel fleromättat fett. Olivolja är kanon. Rapsolja funkar. Sushi och lax är andra finfina saker att stoppa i foderluckan. Dessutom är de här fettkällorna bra för förbränningen under diet. Smal, tight rumpa + glänsande hud = OH MY GOD IM HOT!!!

3. Sockra mindre – bli sötare!
Mycket socker stressar kroppen och resultatet blir små fula fläckar i nyllet. Nu menar jag inte att du inte kan gå loss bland lösgodiset då och då. Men begränsa svullandet på vardagarna. Själv gillar jag drinkar och party och champagne och vin och öl och annat sockerstint, men jag försöker sätta P vid två dagar i veckan. Vad är bra då? Fibrer och fullkorn, typ havgregryn, fullkornspasta och förstås mycket grönsaker och frukt! 

4. Vattna lagom!
Ni kommer ihåg 2004?  Året då alla diettokiga, träningsfreakiga bruttor sprang runt som törstiga kameler och lapade vatten ur medhavda plastflaskor – överallt, överallt. Varför? För att få ”fotomodellhy”. Löjligt. Att lapa extremt med vatten har inget med hudvård och kan till och med vara riktigt skadligt för dina organ. Det du ska tänka på är däremot att få i dig minst tre glas vatten varje dag. Motionerar du mycket kan du öka till några glas till. Men för guds skull: drick lagom. Ingen har någonsin blivit snyggare av att behandla sitt svalg som ett vattenfall.

5. Smörj in med avokado och olivolja.
Det här är ekologisk hudvård a la commando style: Mosa en avokado tillsammans med några droppar olivolja. Gå loss på huden. Smörj in, gnid, fokusera. Klyshtoppa med två gurkbitar över ögonen.